ראשי > Uncategorized > פשוט אין אלוהים – שיעור לילדים חכמים/ שי חולדאי

פשוט אין אלוהים – שיעור לילדים חכמים/ שי חולדאי

1

הסערה הגיעה לפתע. עשר דקות קודם לכן היינו נכדי ליאור ואני בלבו של עמק החרות. האביב פרץ ימים אחדים קודם לכן והציף את העמק בשפע פריחת פרגים וחרציות וצבע את כולו בצבעי אדום וצהוב מרהיבים. מרבדים-מרבדים נפרשו לפנינו ועמק החרות היה מואר כולו ולא יגורנו כלל את הסערה.

העננים צבאו ממערב. חרש-חרש התקרבו ואנו לא ידענו ואז ירד עלינו הערפל ונעטפנו באפור-סגול סמיך,לח ודביק ולא יכולנו לראות את אשר סביבנו. הגשם הפתאומי הכה בנו והאביב היה כלא היה.

מאחר והשארנו את המכונית על הכביש הסמוך ,פתחנו בריצה מהירה לקראתה, אני לפנים וליאור מנסה בכל כוחותיו להיות קרוב אלי ולשמור אתי על קשר-עין. נרטבנו מיד עד לשד עצמותינו והבגדים הרטובים הכבידו ועיכבו את ריצתנו.

"ממש מבול" הפטרתי בעודי נושם בכבדות.

"סבא" קרא ליאור מאחורי "מבול זה עונש. אלוהים מעניש אותנו".

נעצרתי כהלום רעם. עמדתי בגשם השוטף וחיכיתי עד שליאור הגיע  ואז אמרתי: "לא ליאור, לא אלוהים מוריד את הגשם. הגשם הוא תופעת טבע".

ליאור עצר גם הוא, למרות הגשם הכבד ענה לי בכובד ראש: "אלוהים הוריד את המבול. הוא כעס כי כולם היו רעים. רעים מאוד. והוא העניש אותם והטביע אותם והשאיר רק את נוח".

עמדתי רטוב ונוטף מים,חשבתי קצת ואז אמרתי לליאור : "לא ליאור. הגשם הוא תופעת טבע. חוקי הטבע פועלים מעצמם. אין אלוהים".

"אבל למדנו בכתה על אלוהים ועל המבול ואיך הוא ברא את העולם" אמר ליאור בטרוניה. כל הזמן לומדים עליו.

"נכון מאוד" אמרתי. "כולם לומדים על אלוהים ועל דברים רבים נוספים אלא שצריך ללמוד גם להבחין בין סיפורים לדברים אמיתיים. לפעמים לומדים סיפורים יפים מאוד וצריך להבחין בין הסיפורים לדברים האמיתיים, והסיפורים על אלוהים אינם אמיתיים".

עמדנו בתוך הגשם, בלב העמק שהיה עכשיו אפור ורטוב  ושנינו לא מיהרנו עוד להגיע למכונית, כאילו חשנו שנושא דיוננו חשוב יותר. "באמת אין אלוהים"? שאל נכדי . "באמת אין אלוהים?"

"לא" אמרתי לו כשלבי יוצא אליו "לא. אין אלוהים. פשוט אין"

רטוב, נבוך ואבוד עמד לו ליאור שלי בלב הסערה וחשב וחשב וחשב.

ואז פסק הגשם, פתע פתאום כפי שהתחיל, נקרעה מטריית העננים ופתח נפער בה וקרני שמש- האביב נורו שוב אל העמק שחזר להיראות על שפע צבעיו ויהי אור!

2

עברו ימים מספר ואני נקראתי לשמור על הטף. אני אוהב לשהות לבד עם נכדיי כאשר הוריהם יוצאים לבלות ונדמה לי שגם הם, הילדים, אינם סובלים במיוחד. הוריו של ליאור אמרו לי לשים אליו את לבי משום שמאז טיולנו הרטוב לעמק החרות הוא נראה קצת מבולבל ואולי גם עצוב. הבנתי והבטחתי להשגיח.

מיד משנשארנו לבד שאל אותי ליאור: "סבא, איך אתה יודע שאין אלוהים?"

ידעתי שהנושא מעסיק אותו ועניתי: "אני יודע. אני פשוט יודע"?

"כן" אמר ליאור :" אני יודע שאתה יודע אבל מנין אתה יודע את זה?"

חשבתי קצת ושאלתי :" יש לכם קרנף בסלון?"

"לא" אמר ליאור "אין לנו קרנף בסלון".

" מנין אתה יודע את זה?" שאלתי. "מנין אתה יודע שאין לכם קרנף בסלון?"

" פשוט כי אין" אמר ליאור. " אף אחד לא ראה אף פעם קרנף בסלון שלנו ואני יודע שאין לנו קרנף בסלון"?

"אתה רואה?" אמרתי. " יודעים שדברים אינם כי הם פשוט אינם. רק דברים שישנם צריך לדעת מאין יודעים שהם ישנם אבל מה שאיננו הוא פשוט איננו. אין אלוהים כי אף אחד לא ראה אף פעם אלוהים והוא פשוט איננו."

" אבל בתורה כתוב שהיו אנשים שראו את אלוהים והיו אנשים ששמעו את אלוהים והוא גם נתן למשה רבנו את התורה".

"נכון מאד" אמרתי. "אני שמח שאתה לומד כראוי ומכיר את סיפורי התורה אבל אלה הם סיפורים. אלוהים הוא המצאה והאנשים שהמציאו אותו כתבו סיפורים רבים ויפים כדי שהאנשים יחשבו שהוא ישנו, אבל אלה הם סיפורים לא אמיתיים".

" אבל למה?" שאל ליאור. " למה המציאו אותו ולמה הם מספרים סיפורים לא אמיתיים?"

" קודם כל" אמרתי " סיפורים לא אמיתיים ממציאים כל הזמן למטרות שונות. סיפורים כמו 'כפה אדומה ' או 'שלגיה ושבעת הגמדים' מספרים כדי ליהנות וללמוד ולעוד מטרות שונות. אבל הסיפורים על אלוהים הם מיוחדים מאד משום שהאלוהים הומצא כשהאנשים בעולם היו עוד לא משכילים ולא חכמים כל-כך והיה צורך ללמד אותם המון דברים. אלוהים עזר ללמד את האנשים דברים רבים. הוא עזר ללמד אותם לחיות בחברה ולא לפגוע האחד בשני, ואיך לאכול נכון ולשמור על בריאותם ועוד המון דברים. כן, אלוהים היה המצאה מועילה מאד".

נראה היה לי שליאור מהרהר וחושב על הדברים ואז הוא שאל: " והיום האנשים כבר חכמים?"

" הרבה יותר מאשר פעם" אמרתי " היום אנחנו יודעים כבר הרבה יותר דברים ואנחנו יודעים אפילו שסיפורי התורה אינם אמיתיים "

" אז למה עדיין רוב האנשים חושבים שיש אלוהים?" שאל ליאור ופיהק.

ראיתי שנכדי כבר עייף והגיעה השעה לשכב לישון, אבל עניתי בקיצור: " כי הם רגילים ונוח להם להמשיך לחשוב כך".

3

ליאור שלי הוא ממש ממש גיבור. אלוהים הוא נושא שרוב האנשים חוששים לדבר עליו ברצינות אבל ליאור סיפר בבית הספר באופן חפשי שסבא שלו טוען בתוקף שאין אלוהים. ואמנם הוא הקשה על עצמו את החיים לא במעט.

מספר שבועות לפני סיום שנת הלימודים , כאשר בא לעזרתי בעבודת הגינה,פנה אלי לפתע ואמר: "סבא, אם אין אלוהים מי ברא את העולם? אבי מכתה ח' אמר לי שאלוהים ברא את העולם ואין שום הסבר אחר. מי באמת ברא את העולם?"

חשבתי קצת ועניתי: "אנחנו עדיין לא יודעים. בהבנת העולם אנחנו מתקדמים לאט-לאט אבל האנשים החכמים בעולם לא מפסיקים לחקור ובצעדים קטנים מקדמים את הידע שלנו ומבינים יותר ויותר איך נוצר היקום שלנו. המדע הוא מערכת שמסתכלת בתקווה גדולה אל העתיד".

ליאור נראה נבוך במקצת אל מול החזון המדעי שהצגתי לו אבל סקרנותו גברה: " ואיך אנחנו יודעים שהמדע צודק ?"

"הנסיון לימד אותנו במשך הזמן" אמרתי " אחרי נסיונות רבים וויכוחים גדולים פיתחו האנשים החכמים בעולם שיטות מדעיות לבדיקת האמת וכך לאט-לאט מתפתח הידע שלנו ואנו יודעים יותר. למדנו איך בנוי הגוף שלנו ואנו מכירים די טוב את המערכות השונות שלו, להוציא ,אולי, את המוח. למדנו את מקומו של כדור הארץ שלנו ביקום וראינו שהידע הקודם שלנו היה מוטעה. למדנו להכיר את חוקי הטבע והיום אנחנו יודעים טוב יותר את הכוחות הפועלים בעולמנו. וכך אנחנו מתקדמים, ממציאים המצאות לתועלתנו, לבריאותנו ולאריכות ימינו ולמדנו גם שסיפורי התורה, שפעם נראו אמיתיים מאד, אינם נכונים".

" אז באמת אנחנו לא יודעים מי ברא את העולם?" שאל ליאור ונראה מודאג באמת.

" לדאבון-לב לא, אנחנו באמת לא יודעים עדיין" אמרתי " אבל אנחנו ממשיכים לחקור. אמרתי לך כבר שאנחנו מתקרבים לידיעה כיצד נוצר היקום אבל על השאלה 'למה היקום נוצר?' אין לנו עדיין שמץ של מושג וכך גם על השאלה 'מהם החיים?' ויש עוד שאלות, רבות, שהידע שלנו עליהן נמצא עדיין בחיתוליו. אבל כבר לא צריך סיפורים על אלוהים כדי לענות על השאלות הקשות הללו, בעקר כשהתברר שהסיפורים על אלוהים אינם אמיתיים והוא פשוט איננו".

ליאור שלי כנראה הבין את דברי אבל לא היה מרוצה : " אם כך מה אוכל לענות לאבי? שאנחנו לא יודעים מי ברא את העולם? איזו מן תשובה זו?"

" למרבה הצער" אמרתי לו " זוהי התשובה הנכונה . אבל אתה צריך לדעת שחוסר ידע איננו סיבה לבושה אלא, דווקא לגאווה גדולה. זוהי גבורה גדולה להודות ולהגיד 'אני לא יודע'. היה אפילו אחד מחז"ל שטען בתוקף שהדרך היחידה לדעת וללמוד היא להכיר בכך שאתה לא יודע וזוהי בעצם החכמה האמיתית."

" אבל אני לא בטוח שאבי יבין את זה" אמר ליאור מצוברח והמשיך לגרף את העלים.

4

נכדי ליאור הוא ילד כהלכה. הוא תלמיד טוב, ספורטאי מצטיין וגם יוזם מהלכים משלו.

זה שסבא שלו טוען שאין אלוהים מטריד אותו ועם פתיחת שנת הלימודים החדשה הוא יזם סקר לבחינת השאלה הזו. הוא גייס את חבריו לכתה, אבי צחי ויקי , קיבל את רשותה של מורתו  ויחד יצאו לעיר רחובות כדי לבצע את הסקר המתוכנן. שאלת הסקר היתה קצרה, מובנת ופשוטה: "האם יש אלוהים?"

תוצאות הסקר היו:

כל הילדים – עשרים ושבעה במספר טענו שיש אלוהים והם למדו עליו בבית-הספר.

רוב האנשים והנשים שחבשו כפה, או חבשו מטפחת לראשם – חמישים וחמישה – טענו שהם מאמינים שיש אלוהים והם מקיימים את מצוותיו.

ארבעה חובשי כפה ושלוש חובשות מטפחת טענו שאינם יודעים אם יש אלוהים אבל הם מקיימים את מצוותיו ליתר בטחון.

שמונים ושמונה גברים ונשים טענו שהם מאמינים שיש אלוהים אבל אינם מקיימים את  כל מצוותיו מסיבות שונות.

מאה שלושים ושניים גברים ונשים טענו שאינם יודעים אם יש אלוהים.

שמונה-עשרה נשים ועשרה גברים טענו שאין אלוהים אבל הם לא יגידו את זה בציבור.

רק איש אחד, עם אצבע עקומה, שישב בחנות מלאה ספרים אמר בבטחון שאין אלוהים.

המסקנה המדעית של ליאור וחבריו מתוצאות הסקר היתה שאין אפשרות להסיק ממנו תוצאה מובהקת ובעניין כזה צריך להחליט לבד.

5

נכדי היקר היה מוטרד מאד בשאלת האלוהים והוא התחלק בספקותיו עם אחותו הבכירה נעה. כתוצאה מתפוצת השאלה בקרב המשפחה קבלתי ממנו ערב אחד שיחת טלפון מפתיעה: "סבא" שאל " מה זה כופר?"

"מדוע אתה שואל מה זה כופר?" שאלתי בחשש משום שידעתי לאן מובילה שאלה זו.

" נעה סיפרה בתיכון שאתה טוען שאין אלוהים והתלמידים ,חבריה, אמרו שאתה כופר ועכשיו היא בוכה".

לבי נשבר בקרבי. נעה'לה שלי, הילדה הטובה הזו, בוכה בגלל משהו שבכלל לא קיים. " תגיד לנעה שסבא אומר שאין לה כל סיבה לבכות. הנושא של הכפירה הוא חשוב אבל לא אבהיר לכם אותו בטלפון. בעוד יומיים הוריכם יוצאים בערב ואני אבוא לשמור עליכם ואז נשוחח על-כך."

" בסדר" אמר ליאור וניתק.

כעבור יומיים הגעתי לשמור על נכדיי וכאשר נשארנו לבד ישבנו לשוחח.

" כפירה היא דחיה והכחשה של משהו" אמרתי " אני יכול לכפור בטענה שמוסיקה קלסית היא יפה. כאשר אני אומר זאת אני מתכוון לכך שמוסיקה קלסית אינה מוצאת חן בעיני ואני מכחיש שהיא יפה. אבל המאמינים באלוהים מתכוונים לתת למילה זו מובן של גנאי. כופר בלשונם הוא מי שעושה מעשה רע בכך שהוא מכחיש את קיומו של האל. בלשונם העובדה שאני טוען שאין אלוהים הופכת אותי לאדם שעושה מעשה רע"

" אז אתה כופר או שאתה לא כופר?" שאלה נעה'לה.

אינני יכול להכחיש שאני יודע שאין אלוהים ואינני מאמין בקיומו, אבל אינני רואה בכך מעשה ראוי לגנאי, להיפך, אני די מתגאה בכך כי אני חושב שאני צודק.

" אז אפשר להגיד שאתה אדם לא מאמין?" שאל ליאור.

" הו, חס וחלילה" אמרתי "אני מאמין מושבע. אבל לא בקיומו של אלוהים. יש לי עיקרי אמונה אחרים ואני מאמין בהם בדיוק כמו שאנשים אחרים מאמינים באלוהים ואני אפילו מוכן להיהרג עליהם".

"מה זה עיקרי אמונה?" שאלה נעה'לה.

"עיקרי אמונה הם עקרונות שאדם בוחר להאמין בהם למרות שאין אפשרות להוכיח את אמיתותם. לגבי יהודי מאמין העיקרון 'שמע ישראל ה' אלוהינו הוא ה' אחד' הוא עיקר אמונה והעיקרון שאלוהים משגיח על העולם כל הזמן הוא עיקרון אמונה ויש עוד עקרונות של האנשים שמאמינים באלוהים. עיקרי האמונה שלי הם אחרים אבל אני מאמין בהם בדבקות לא פחותה ולכן אני אדם מאמין."

"אני חושב שאני מבין" אמר ליאור "אז מהם עיקרי האמונה שלך סבא?"

" אחד מעיקרי האמונה החשובים שלי הוא שכל בני-האדם נולדו שווי-זכויות. העיקרון הזה חשוב ביותר כי ממנו נובע אורח החיים הדמוקרטי שלנו. אנו חייבים, לפי עקרון זה להחליט רק על-פי רוב כי אין אף אחד שהוא חשוב יותר מהאחרים כדי להחליט. עיקר אמונה זה גם מחייב אתנו להתייחס באופן שווה לגבר ולאשה, לבני עמים שונים ,לבעלי צבע עור שונה ולכל אדם. עיקר אמונה זה חשוב במיוחד בשבילי כי אני חושב שבני האדם צריכים להגיע גם לשוויון כלכלי ובגלל זה אני חי בקיבוץ".

" יש עוד?" שאלה נעה'לה.

"עיקר אמונה חשוב אחר הוא שאני מאמין שלבני האדם יש זכויות מסוימות שאין לקחת מהם אפילו בהחלטות רוב. אני מאמין שזכויות כמו הזכות לחיות, או הזכות לחופש ועוד זכויות רבות רבות הן זכויות שחייבות להינתן לכל אדם ואמנם העולם שלנו ,המודרני, קבע באמנות מיוחדות את הזכויות של כל אדם וכל הממשלות בעולם אמורות לשמור על-כך.

עיקר אמונה נוסף ששייך לעם שלנו הוא שאני מאמין שלעם היהודי צריכים להיות כל התנאים שיש לעמים אחרים בעולם ושהוא לא יהיה במצב בו היה מזה אלפי שנים".

"איזה תנאים?" שאל ליאור.

" התנאי הראשון הוא ארץ וריבונות. ריבונות זו השליטה בארץ ויכולת ההחלטה איך לחיות בה. אני מאמין שלעם היהודי יש זכות מלאה לחיות במדינה ריבונית בארץ-ישראל, לשמור עליה ולהגן עליה. תנאים נוספים הם שפה, שבמקרה שלנו, היהודים ,היא השפה העברית וסמלים כמו דגל והמנון . תנאי נוסף וחשוב מאוד הוא שמירה על הזכרון ההסטורי שלנו . זכרון הסטורי כולל כמובן את המאורעות שקרו לעמנו בעבר, את החגים והמנהגים ושימו לב, למרות שאני יודע שאין אלוהים אני מכבד מאד את האלוהים כחלק מהזכרון ההסטורי של עמנו ויחד אתו את ספרי הקודש  שליוו את העם הזה לאורך הדורות ואני חושב שכל יהודי צריך להכיר ולכבד את התנ"ך, המשנה, התלמוד ואת ספרי העם כולם ואני אינני יכול לתאר את עצמי בלי הזכרון ההסטורי של העם שלי.

אלה הם העיקרים החשובים ביותר שאני מאמין בהם ויש עוד, פחות חשובים, ולדעתי הם כולם צריכים להיות עיקרי אמונה כלליים ולבוא במקומם של עיקרים שמתבססים על סיפורים".

"הו סבא'לה" אמרה נעה'לה ופיהקה ,"אני רואה שאתה באמת אדם מאמין מאד, אפילו חרדי. תודה לך, זה באמת היה ערב מעניין. מחר כבר יהיה לי , עוד איך יהיה לי, מה להגיד לחברים שלי שאומרים שאתה כופר"

" ואני רואה שהגיע הזמן למיטות" אמרתי ונישקתי את נכדיי נשיקות לילה-טוב.

6

ביום ששי , לאחר ה"שיעור באזרחות" – כך קראו נכדיי לערב בו שוחחנו על עיקרי אמונה – בא ליאור לעזור לי לטפל ב'גן הפילוסופים' שיש לנו בחצר ביתנו. לפרקים עוזר לי ליאור לנקות ולסוך בלכה את אפלטון, אריסטו, משה ושפע חבריהם הניצבים בחצר. משנוקו הפסלים ונמשחו בשכבת מגן ישבנו לנוח ואז שאל אותי נכדי הטוב: " סבא, באמת התכוונת שהיית רוצה שעיקרי האמונה שלך יחליפו את עיקרי האמונה באלוהים?"

" בוודאי" אמרתי "הרי אני מאמין בהם. למעשה התהליך הזה כבר קורה במציאות. אם תשים אל לבך ותבדוק תמצא שחלק גדול ממדינות העולם כבר מנוהל בצורה דמוקרטית  על-ידי החלטות רוב של האזרחים ולא באמצעות חוקים שקבע אלוהים. עיקרי האמונה של שוויון-זכויות האדם ושמירה על זכויות אלה כבר מיושמים בחלק גדול של המדינות בעולם גם אם הביצוע מלווה בקשיים ומאבקים רבים."

" וזה באמת יותר טוב?" שאל ליאור.

" לדעתי כן" אמרתי. " אבל חשוב שלא תבין אותי לא נכון יקירי. להמצאת האלוהים יש מקום חשוב מאד בהיסטוריה שלנו והיא תרמה תרומה שאי אפשר להגזים בחשיבותה להתקדמות המין האנושי."

"איך?" שאל ליאור.

" קודם לכל היא החליפה עיקרי אמונה שהיום נראים לנו מפגרים לגמרי. לפני המצאת האלוהים אנשים האמינו באבנים, עצים ופסילים , התפללו אליהם, ערכו להם טקסי פולחן והקריבו להם קרבנות. היית מאמין שאפילו את ילדיהם הם הקריבו לפעמים לדברים כאלה? המצאת האלוהים הפסיקה את עבודת האלילים ובהדרגה, לאט-לאט החליפה אותה."

" ומה עוד?" שאל.

" הו, הרבה דברים חשובים מאד. למדתם כבר את עשרת הדברות?"

"בוודאי" אמר ליאור " אני אפילו זוכר אותן על-פה?"

"עשרת הדברות וחוקים נוספים שכאילו נקבעו על-ידי אלוהים הם פרק חשוב בהתוויית המוסר בעולם. המצאת האלוהים אפשרה לקבוע משטר חברתי שהיה בשעתו צודק והוגן. בנוסף לכך קבעו חוקי התורה גם משטר תזונה נכון, חוקי היגיינה ששיפרו את בריאות האנשים והאריכו את חייהם, זכויות של עבדים ושפחות ,הגינות כלכלית מסוימת, אהבת הלימוד והספרים ועוד המון דברים שמסתכמים בתרבות שלמה שהייתה המתקדמת ביותר בעולם והולידה גם את התרבות המודרנית שלנו. האם ידעת למשל שחוקי התורה היו פעם אלופי העולם בתביעה לשוויון כלכלי? אפילו היום יש עדיין להמצאה הגאונית הזו תרומה חשובה לחברה. היא שומרת על חיי קהילה, נותנת בטחון ותשובות לאנשים שחוששים לא לדעת, חוסכת בעיות נפשיות, דואגת לחלשים בחברה ועוד ועוד תרומות חשובות מאד."

" אם זה  כל-כך טוב סבא אז למה להחליף?" שאל ליאור.

" כי האנשים התקדמו והשכילו והיום אנחנו מבינים הרבה יותר וכולנו יודעי קרוא וכתוב ומסוגלים להבין דברים ולקבל החלטות ביחד. לפני-כן היו האנשים תלויים בהחלטות של אחרים שהם, כאילו, הבינו את אלוהים טוב יותר והם, כאילו, יכלו ליצור קשר אתו  ולהתייעץ בו ופעמים רבות גם ניצלו את המצב ופעלו למען עצמם ולא החליטו החלטות טובות לכולם. בנוסף לכך גם החכמים ביניהם, אלה שהמציאו את ההמצאה הגאונית הזו ששמה אלוהים, לא ידעו את מה שאנחנו יודעים היום ורבים מהחוקים שלהם כבר אינם טובים מספיק בימינו."

" מה למשל לא טוב?" שאל ליאור.

" או, דברים רבים" אמרתי " לעיקרי האמונה באלוהים יש בעיות קשות, למשל, עם עיקר האמונה של שוויון הזכויות בין האנשים. הם מתקשים לקבל במלואו את העיקר שנשים שוות לגברים, או שגויים שווים ליהודים כי הוא מתנגש עם עיקרים מסוימים ונוהגים מסוימים שמקובלים עליהם. דוגמה נוספת וחשובה היא המצווה שציווה אותם האלוהים ובוודאי למדת עליה כשלמדתם את ספר בראשית של 'פרו ורבו'. פעם זו היתה מצווה חשובה כדי שמספר האנשים יגדל וביטחונם וכוחם ישתפרו אבל היום, כשהעולם כבר רווי באנשים, זוהי בעיה ממש קשה. גם תחומי הלימוד שהם מקנים לילדים הם תחומי לימוד ישנים והיחס שלהם לתחומי–חיים חשובים שלנו היום כמו השרות בצבא לצורכי הגנת המולדת או העיסוק במדע שמקדם את העולם או עבודה וייצור הוא יחס בעייתי מאד."

" אז מסתבר שאתה חושב שהמצאת האלוהים כבר מיותרת סבא" אמר ליאור.

"כן ילדי היקר, הבנת אותי נכון. אני חושב שהעולם צריך כבר להחליף אותה בהמצאות טובות יותר ובעיקר אמיתיות יותר, הרי אני כבר יודע שאין אלוהים, שפשוט אין אלוהים , אז בשביל מה לאבד כל-כך הרבה זמן ולבזבז כל-כך הרבה כסף למען משהו שהיה המצאה טובה אבל היום כבר עבר זמנה?"

7

עברה שנה והאביב חזר. יצאתי עם נעה'לה וליאור לטייל בעמק החרות. השמש זרחה והחרציות והפרגים שוב קישטו את העמק בשלל צבעים מרהיב. טיילנו קצת, הילדים התרוצצו ושיחקו בשדה ואז קרב אלי ליאור ושאל: " אתה זוכר את המבול סבא?"

" בוודאי שאני זוכר" אמרתי " בגללו גיליתי לך שאני יודע שאין אלוהים. כבר שנה שאנחנו משוחחים על הנושא הזה ואני מקווה מאד שגם אתה וגם נעה'לה למדתם משהו בשנה זו."

" כן, למדנו המון" אמר ליאור " אבל בכל זאת, איך זה שכל-כך הרבה אנשים מחזיקים עדיין בעיקרי האמונה באלוהים? הרי, לפי מה שאני מבחין, יותר אנשים מאמינים באלוהים מהכופרים בו."

" החלפת עיקרי אמונה היא תהליך איטי מאד. האם אתה יודע שהחלפת עיקרי האמונה באלילים בעיקרי האמונה באלוהים נמשכה מאות שנים? המדע מאפשר לנו למשל לדעת שבכל תקופת בית המקדש הראשון, למרות המאמצים של ממציאי האלוהים, עדיין  עבדו בני-ישראל אלילים? הארכיאולוגים מוצאים פסילים וצלמיות בכל ארץ-ישראל לאורך כל התקופה הזו שנמשכה כחמש-מאות שנה. ולעומת זאת עיקרי האמונה שלי ושל הדומים לי קיימים רק כשלוש-מאות שנה מאז שחז"ל התחילו לאבחן אותם ולהמליץ עליהם. זה קורה לאט-לאט."

" בכל זאת, נראה לי משונה שעדיין כל-כך הרבה אנשים מאמינים באלוהים" אמרה נעה שהקשיבה בעניין רב לשיחתי עם ליאור.

" זוהי המצאה גאונית" אמרתי והוספתי: " אלוהים היה משהו שאי-אפשר היה לכפור בו במשך מאות שנים. כל האנשים בעולם המוכר לנו היו בטוחים בקיומו והמצאות נוספות רבות כמו העולם הבא וגן-העדן והגיהינום עוד עזרו לאמונה בו והבטיחו אותה. עד היום בתי הכנסת, הכנסיות והמסגדים מלאים באנשים שמתפללים אל ההמצאה הזו ומבקשים ממנה בקשות.

יותר מזה, ההמצאה הזו גם הפכה את יוצרות ההיגיון האנושי. הממציאים הגאונים האלה יצרו מצב בו לא צריכים להוכיח את קיומו של האלוהים כי הוא, כביכול, מובן מאליו ומי שכופר צריך להוכיח את אי-קיומו. וכבר אמרנו שקשה מאד להוכיח את מה שאיננו. המצב האמיתי הוא הפוך, מה שאיננו פשוט איננו ולא צריך שום הוכחות לכך. רק מי שטוען שיש משהו צריך להוכיח את זה."

" מה" שאל ליאור " הם לא הוכיחו את קיומו של אלוהים? הם פשוט קבעו שהוא ישנו וזהו?"

" היו נסיונות רבים להוכיח את קיום האל" אמרתי " כבר בתורה התיאור של מעמד הר-סיני, עליו למדתם בתורה, הוא נסיון כזה והיו עוד ניסיונות מפורסמים להוכיח זאת באמצעים שונים אבל אף נסיון כזה איננו מוצלח ואיננו מספק אדם מודרני משכיל."

" אני מוכרחה להגיד סבא'לה שאתה די משכנע." אמרה נעה "כנראה שבאמת אין אלוהים".

"כן" אמרתי "אין אלוהים. פשוט אין אלוהים".

השמש זרחה בעמק החרות, הפרחים פרחו וקישטו את העמק בשלל צבעים מרהיב, הילדים שיחקו וצחקו בשדה וארא כי טוב ויהי אור.

:קטגוריותUncategorized
  1. אסףה אל-בר
    מאי 17, 2011 ב- 9:01 am

    שי תתחדש על הבלוג!!!

  2. מאור מלובביץ'
    יולי 1, 2011 ב- 12:41 pm

    נהניתי לקרוא, ונראה שהתברכת בנכדים חושבים!

    הייתי רוצה לעזור לנכדך כאשר שאלת אותו: "יש לכם קרנף בסלון ?"
    ולהחזיר בשאלה אחרת: "יש לכם גז מסוג רדון בסלון?"

    זהו גז חסר צבע, ריח וטעם. לכן, לאדם רגיל ללא אמצעים כימיים מיוחדים, אין יכולת להוכיח את קיומו או להפריך את קיומו של הגז הזה בסלון שלכם (ד"א הגז הזה כן יכול להימצא סביבנו ועדיף להימנע ממנו- http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%9F ).

    נשארו לנו רק שתי אפשרויות- להאמין שיש גז כזה בסלון, או להאמין שאין גז כזה בסלון. שתי האמונות האלו שקולות מבחינה לוגית ואין לאחת עליונות רציונאלית על האחרת.

    לעומת זאת, קרנף כבר ראיתי פעם וזה יהיה קל מאוד להכריע אם הם קיים או לא קיים בסלון בלי כל אמונה- אפשר פשוט לדעת. אלוהים, או גז רדון, לא ראיתי אף פעם, ולכן אני לא ידוע מה לחפש בסלון. שוב נשאר לי רק להאמין בקיום אלוהים בסלון או להאמין באי קיום האלוהים בסלון.

    ואם בסלון אין לי אפשרות לקבוע אם אלוהים קיים או לא קיים שם, איך בכלל אצליח לקבוע משהו על קיומו גם מעבר לסלון? לא רק שאני לא יודע מה לחפש, עכשיו אני גם לא יודע איפה לחפש.

    לסיכום, לדעתי קיום או אי קיום האלוהים אלו שתי אומנות שלאף אחת אין יתרון רציונאלי על האחרת. מכאן גם, שמשפט כמו "אני לא מאמין באלוהים" ראוי יותר לנסח: "אני מאמין לא באלוהים" מכיוון שאי הקיום זו גם אמונה.
    באשר לתפקיד האנתרופולוגי של אלוהים לאורך התפתחות האנושות- קיים או לא קיים, איש באמנותו יחיה- תפקיד זה עדיין רחוק מסיום.

  3. דוד דרזי
    יוני 30, 2012 ב- 1:45 am

    לגז הרדון יש אפשרות למדידה כלשהיא אלוהים לא מתאפשר באף מדידה ואפילו עצם המדידה והניסיון לממש אותו הוא כפירה! כי צריך "רק להאמין" "אשרי המאמין" המדע הוכיח את התפתחות העולם החיים והתפתחות הדתות מכאן לא נשאר הרבה מקום לדתות שפעם היו חשובות והיום רק כאבן שאין לה הופכין מוסיפות משקל על הגב מקווה שכולם ישכילו ולפחות יתנו לילדים את שני הצדדים בגיל צעיר ולא יגידו מי שלא מאמין רוצח טיפש ואכזר כי ב99 אחוז מהמקרים (שזה רוב מוחץ!) זה אנשים מאמינים ודתיים.

    • יולי 2, 2012 ב- 7:16 am

      בצדק הגדרת את הצורך ב"אפשרות למדידה" כקריטריון קובע. "קיום" יכול להיות גם מחוץ למציאות ודמיוני לחלוטין – זה אלוהים.

  4. יולי 2, 2012 ב- 11:37 am

    דוד- רק החל מהמאה ה-20 קיימת אפשרות מדידה לגז רדון. לכן, לפני 200 שנה, כשלעיתים מתו פועלים במכרות עם ריכוזי רדון, אפשר היה רק להאמין שהם מתו מגז מסתורי.

    מאז האנושות התקדמה והצליחה למדוד את הגז. אבל אם לקח לאנושות 4000 שנים של כימיה כדי לגלות את הגז, יכול להיות שאנחנו צריכים להיות סבלניים ולחכות עד קצת עד שימצאו הוכחות מדעיות לאלוהים.

    ולטענה ש"המדע הוכיח את התפתחות העולם החיים", אמר פעם זוכה נובל:
    "המדע תמיד שוגה. הוא אף פעם לא פותר בעיה מבלי ליצור עשר נוספות"

    "Science is always wrong. It never solves a problem without creating ten more."
    – George Bernard Shaw

  5. יעל קרמר-שטיין
    פברואר 28, 2013 ב- 9:44 pm

    איזה נושא מעניין!
    האמונה שלי מאוד מאוד דומה לאמונתך שי, אבל עדיין אני לא מסכימה איתך בהחלטתיות שבה אתה אומר שאלוהים לא קיים. ראית פעם את כח המשיכה ויש לך הוכחה כלשהי שהוא תמיד יהיה? אתה בטוח שביתך עדיין קיים כשאתה נמצא בעבודה? זה שאנחנו לא רואים משהו לא בהכרח אומר שהוא קיים (או להיפך). חוץ מזה יש הבדל גדול מאוד בין למה שקוראים אלוהים לצורה שבה אנשים חובים את הדת. אני מאמינה שאם אלוהים קיים זה לא אלוהים של הדת כפי שהרבה דתיים טוענים: זה לא עניין של לבוש או אוכל או עונש וגמול. על השאלה של ילדי אם אלוהים קיים עניתי להם שאני פטוש לא יודעת. אני לא מאמינה שאלוהים ברא את העולם ואני לא מאמינה בחוקי הדת שאנשים משתמשים בהם בשם אלוהים. אני בוחרת להאמין במדע בדיוק כמוך שי, אבל כמו שלך אין תשובה למה ואיך בדיוק העולם נברא, אין גם תשובה על השאלה אם יש אלוהים. מבחינה מדעית אין הוכחה שאלהים לא קיים.
    ד"ש חמה מתלמידה שלך לשעבר!

  6. אסף
    אוגוסט 29, 2013 ב- 9:20 pm

    ליעל –
    אני לא חושב ששי בכלל נכנס לשאלה "האם אפשר להוכיח מדעית שאלוהים לא קיים?". הוא פשוט מאד אומר שדרך המדע היא להעביר את נטל ההוכחה על זה שטוען לקיומו של משהו, כל דבר, לרבות יישות טרנסצדנטית, אימננטית, או וואטאבר. לוגית, ברור שהמדע לא יכול ולא מתיימר להוכיח שאובייקט כלשהו שלא קיים אכן לא קיים. המדע יכול להוכיח דברים רק על הדרך הפוזיטיבית, או להעריך הסתברויות… שווה לך לקרוא את פופר במאמר על השערות והפרכות. אלוהים הוא בדיוק הדבר שהמדע לא יכול להפריך, וטוב שכך.
    עוד ד"ש חמה מתלמיד לשעבר (לפני יותר מ-12 שנים…מזדקנים!) 🙂

  7. a translation
    דצמבר 8, 2013 ב- 3:56 am

    There Is Simply No God
    By Shay Hulday
    As translated and adapted

    1
    The storm arrived suddenly. Ten minutes earlier my grandson Lior and I were walking in the heart of Freedom Valley. Spring erupted just days before, painting the valley with stunning red and yellow flowers. The valley was lit in beautiful sunshine.
    Western clouds sneaked behind us covering all in thick fog, and all was dark. The sudden rain came down on us and the sunny spring was no more.
    We started running to the car, me leading the way while Lior following as fast as he could trying to stay close. We immediately got soaked to our skin, our wet heavy clothes delaying our escape.
    “What a flood”, I muttered, breathing heavily.
    “Grandpa”, called Lior behind me, “flood is punishment. God is punishing us”.
    I froze in my spot. Standing in the midst of the soaking rain I waited for Lior to catch up and then I said: “no Lior, God does not produce rain. Rain occurs in nature when certain conditions are in place.”
    Lior stopped as well, and, despite the heavy downpour, answered: “God brought the flood. He was angry because everyone was bad. Very bad. He punished and drowned them, leaving only Noah”.
    I stood wet and dripping water, I thought a little and then I said to Lior: “No Lior. Rain is a nature occurrence. Nature works on its own. There is no God”.
    “But we studied in school about God and the flood and how God created the world” persisted Lior.
    “Very well” I said, “We all learn about God and many other things, but we must learn to distinguish between stories and real things. Sometimes we study beautiful stories and we need to be able to tell the difference between the stories and the real things, and the stories about God are not real”.
    We stood in the rain, in the middle of the now gray and wet valley and we both did not run to the car anymore, as if we felt our discussion was more important. “Is there really no God?” my grandson asked. “Is there really no God?”
    “No” I replied “no. There is no God. There is simply no God”.
    Wet, lost and confused my Lior stood there, in the middle of the storm, thinking and thinking and thinking.
    And then the rain stopped, as sudden as it began. A ray of sunshine pushed its way out through the clouds, and the valley was again transformed into bright colors: and there was light!
    2
    A few days later I was babysitting my grandchildren. I was told that Lior seemed a bit confused, perhaps sad, since our walk in the valley.
    As soon as his parents left, Lior asked me: “Grandpa, how do you know there is no God?”
    I knew he was thinking about our talk, and I answered: “I know. I just know”.
    “Yes” said Lior, “I know you know, but how do you know?”
    I thought a little, and then I asked: “do you have a rhinoceros in your living room?”
    “No”, said Lior, “we do not”.
    “How do you know?” I asked, “How do you know there is no rhinoceros in the living room?”
    “Because there isn’t. No one ever saw it and I know we don’t have a rhinoceros in the living room”.
    “You see? You know things are not there because they are simply not there. Only things that ARE there you need to know how you know they are there but whatever is not there is just not there. There is no God because no one ever saw God and it is simply not there.”
    “But it says in the Bible that people saw God and heard God, and he gave Moses the Ten Commandments.”
    “It sure does. I am very happy that you are keeping up with your studies and know your Bible stories, but they are stories. God was invented by people and those people wrote many beautiful stories so we would think there is a God. But these stories are not real.”
    “But why?” asked Lior. “Why did they make that up, and why tell stories that are not real?”
    “First of all” I said, “people write stories all the time for different reasons. Stories like ‘Little Red Riding Hood’ or ‘Snow White and the Seven Dwarfs’ were written for entertainment and teaching and other reasons. But the stories about God are special because God was invented when the people in the world did not have education and were not very smart, and it was necessary to teach them many things. God helped teach many important things. God helped people with many things. He helped people learn how to live together and not harm each other, how to eat right and stay healthy and many other useful things. Yes, inventing God was very useful.”
    I could tell Lior was thinking about what I said, and then he asked: ”And today people are smart?”
    “More than before,” I said “today we know much more and we know that the Bible stories are not real.”
    “So why do most people still think God exist?” Lior asked and yawned.
    I could see my grandson was getting tired. It was bedtime so I answered briefly: “they are used to thinking this way and it’s easy for them to keep thinking it.”
    3
    My Lior is really really brave. Most people are afraid to talk seriously about God but Lior said at school that his grandpa insists that there is no God. And indeed he made life harder on himself.
    A few weeks before school was over, when Lior was helping me gardening, he turned to me and said: ”Grandpa, if there is no God then who created the world? Avi from 8th grade says God created the world and there is no other explanation. Who really created the world?”
    I thought a little and answered: “we still don’t know. Understanding the world is a slow process but the smart people in the world keep studying and inquiring and small steps are getting us closer to understanding how the universe was created. Science is a process that looks with hope toward the future.”
    Lior seemed a little uneasy facing this scientific proposition, but his curiosity grew: “and how do we know science is right?”
    “Experience taught us over time. After trying and arguing a lot, the smart people in the world developed scientific methods of examining truths, and that is how slowly slowly our knowledge expends and we learn and know more. We learned how our body is built and we know pretty well how it works, with the exception, probably, of the brain. We learned where our planet earth fits in the universe and we saw that our previous knowledge was incorrect. We learned to understand the rules of nature and today we know much better how the world works. That is how we are making progress. We make inventions to help us live better and longer, and we now know that the Bible stories that at one time seemed very real, are not so.”
    “So we really don’t know who created the world?” Lior looked quite worried.
    “Unfortunately no, we really don’t know yet. But we keep trying and inquiring. We are getting close to understanding how the world was created, but we have no clue why or ‘what is life’ and many other questions that the answers for them are still in their infancy. But there is no need any more to tell stories about God to answer these difficult questions, especially when we know the stories about God are not real and God does not exist.
    Lior seemed to understand but he was not pleased: “So what do I answer Avi? That we don’t know? What kind of answer is that?”
    “Sadly it is the correct answer. You need to understand that not knowing is not a reason to be embarrassed but very proud of yourself. It is very brave to admit and say ‘I don’t know’. Even one ancient philosopher insisted that the only way to know and learn is facing the fact that you don’t know and this is the real wisdom.”
    “I am not sure Avi will understand that” Lior said and continued raking the leaves.
    4
    My grandson Lior is a great kid. He is a good student, very athletic and likes to make his own moves.
    He finds his grandfather’s view that there is no God very troublesome, and as the school year starts he initiates a survey to examine this question. With help from his classmates Avi, Gadi, and Yakir, and with his teacher’s permission, they went to the streets of Tel Aviv to perform the survey. The one question of the survey was short and clear: “Is there a God?”
    All the children -twenty seven – answered that there is God and they learned about him in school.
    Most men and women wearing yamaka or kerchief -fifty five- said they believe in God and follow his commandments.
    Four men wearing yakama and three women wearing kerchief said they don’t know if there is a God but they follow his commandments just to be safe.
    Eighty eight men and women answered they believe in God but they do not follow his commandments for different reasons.
    One hundred and thirty two men & women said they don’t know if there is a God.
    Eighteen women and ten men said they do not believe in God but they would not admit to it in public.
    Only one man, with a crooked finger, that was sitting in a store full of books said confidently that there is no God.
    Lior and his friends agreed that the scientific conclusion to the survey was that the result was inconclusive and in this issue everyone must decide for themselves.
    5
    My dear grandson was bothered by this issues and he shared his doubts with his older sister Noa. As a result of the question being discussed in the household I received one evening a surprising phone call from him: “grandpa” he asked “are you a sinner?”
    “Why do you ask that?” I asked consciously knowing where this is going.
    “Noa said in high school that you don’t believe in God and the students, her friends, said that you are a sinner and now she is crying.”
    My heart was broken. My dearest Noa, this good a precious girl, crying because of something that doesn’t even exist. “Tell Noa Grandpa said there is no reason to cry. This is an important subject but not for the telephone. I will be at your house in a couple of days and we can talk about it then.”
    “Ok” said Lior and we hung up.
    Two days later I came to stay with my grandchildren while their parents were away and we sat down to talk.
    I cannot deny that I know there is no God and I do not believe he exists, but I do not see it as a negative thing. The opposite, I am quite proud of that because I think I am correct.
    “So can we say you are a nonbeliever?” asked Lior.
    “Oh no” I said, “I am a great believer, just not in God. I have very strong belief system that I hold most important, just as strongly as people who believe in God, and I would even be willing to die for those beliefs.”
    “What is a belief system?” asked Noa.
    “Belief system is a set of principles that a person chooses to believe in and live his or her life by, even though there is no way to prove their truthfulness. People who believe in God believe that there is a God who watches over the world all the time, and that is a part of their belief system. There are many other principles that people who believe in God hold true in their belief system. The principles in my belief system are different, but I my belief in them just as strong as someone who believe in God.”
    “I think I understand” said Lior “so what principles do you hold true in your belief system?”
    “One of the most important principal in my belief system is that all people have equal rights. This important principle stems from our democracy. We must, therefore have a majority rule, since no one person or group of people are more important than another to make decisions. This principle forces us to treat men and women equally, as well as different nations, skin color, and any human being.”
    “What else?” asked Noa.
    “Another important principle in my belief system is that all human beings have certain rights that cannot be taken away even in democracy’s majority rule. I believe that the right to live, the right to be free, and many other rights are basic and essential. And indeed, in our modern world, these rights were documented and governments around the world are expected to uphold and protect those rights.
    These are the most important, and there are more, less important ones, and I believe that our society and the people around the world should adopt these principles as their new belief system, instead of a belief system based on stories.”
    “Oh Grandpa” Noa yawned, “I see now that you are most definitely an avid believer. Thank you, it has been an interesting evening.”
    “And I see it is time for bed” I said and kissed my grandchildren goodnight.

    6
    On Friday Lior came to help me take care of my “philosophers’ garden” that we have in the back yard. From time to time Lior helps me clean and polish Plato, Aristotle, Moses, and their friends. After cleaning and polishing the statutes, we were resting in the garden when Lior asked: “Grandpa, did you really mean it when you said that you would like your belief system to replace the belief in God?”
    “Of course” I said “I believe in it with all my heart. As a matter of fact this process is already happening. If you look closely you will notice that a large portion of the countries are run by democracies with majority rule and not by God’s rules. The principles of equality and human rights are accepted in many countries around the world, even if not without difficulties and resistance.”
    “And is it really better?” asked Lior.
    “I believe so” I said, “but don’t get me wrong, the creation of God is a very important part of our history that contributed enormously to the development of humankind.”
    “How so?” asked Lior.
    “First of all it replaced beliefs that today we look at as far more primitive. Before God people believed in stone and wood idols, they prayed to them, worshiped them, and made sacrifices. Can you believe they would sometimes even sacrifice their own children to them? The creation of the belief in God gradually stopped the idols worshiped, and slowly replaced it.”
    “What else?”
    “Oh, many important things. Have you learned about the Ten Commandments?”
    “Sure” said Lior “I know them by heart.”
    “The Ten Commandments and other so called ‘God made’ laws are a monumental part of the concept of morality in the world. The creation of God made it possible to establish social order that in those days was justice and fair. In addition, Bible laws dictated correct nutrition rules, hygiene laws that improved people’s health and longevity, rights of slaves, economic order, love for learning and books and many more things that encompassed an entire civilization. This was the most advanced civilization in the world and it got us to our modern world today. For example, did you know that Bible laws were once world champions in demand for economic equality? Even today this genius invention has very important contribution to society. It preserves community life, gives security and answers to people who are afraid of the unknown, saves mental problems, takes care of the weak in society and many many more.”
    “If it’s so great then why change it?” asked Lior.
    “Because people advanced and became educated and today we understand a great deal more and we can all read and write and are able to understand things and make decisions together. In the old days people were depending on the decisions of others that understood God better and they were, supposedly, communicating and consulting with him and many times they would take advantage of the situation and acted for themselves and did not make good decisions for everyone. In addition the smart ones, the ones who came up with the genius invention called God, did not know what we know today and many of their laws are no longer good enough in modern life.”
    “Like what?” asked Lior.
    “Oh, many things” I said “God’s belief system has very difficult time, for example, with equality. It cannot fully accept the principle that men and women are equal and that people with different beliefs are equal. Another example is God’s command to men to “be fruitful and multiply”. This was extremely important in ancient time, in order to build strong communities and societies, but today the world is getting crowded and in some countries this has become a real issue.”
    “So if I understand you correctly, you think that the invention of God is no longer needed Grandpa” said Lior.
    “That’s right my dear grandson. I think it is time the world replaced this invention with better and especially more truthful beliefs. I already know there is no God, there is simply no God, so why waste so much time and resources on something that was once important to the development of humanity but is no longer relevant?”
    7
    A year had past and spring was back. I went hiking with Noa and Lior in Freedom Valley. The sun was out and red and yellow flowers once again decorated the valley in all their glory. We walked for a while, the children were running and playing in the field and then Lior came close to me and asked: “Do you remember the flood Grandpa?”
    “Of course I remember” I said “that was why I revealed to you that I know that there is no God. We have been talking about this subject for a year now, and I hope that you and your sister learned something.”
    “Yes, we learned a lot” said Lior “but even with all that, how is it that so many people still hold true the belief in God? As far as I can see around me, more people believe in God than not.”
    “Replacing a belief system is a very slow process. Did you know that replacing idols with God took hundreds of years?”
    “Still, I find it strange that so many people believe in God” said Noa who was listening to the conversation.
    “It is a genius invention” I said and added “God was something no one could even think of not believing in for hundreds of years. All the people in the world we know were sure of his existence, and other invention, like the afterlife and heaven and hell helped the belief and secured it. To this day the synagogues, churches, and mosques are filled with people praying to this invention and asking it to grant their wishes.
    Even further, this invention has transformed human logic. The genius inventors created a situation where they don’t have to prove the existence of God, who is, supposedly, exist without question, and whoever does not believe must prove the non-existence. And as we already said it is very difficult to prove non-existence of something. The reality is reversed; whatever is not there is just not there and does not need any proof. Only people who say there IS something need to prove its existence.”
    “What?” Asked Lior “they never proved God exist? They just said he’s there and that’s it?”
    “There have been many attempts to prove God exists” I said “even in the bible the Mount Sinai manifestation is one, and there have been many more famous attempts but none very successful to satisfy an educated modern person.”
    “I have to say Grandpa that you are pretty convincing” Said Noa “I guess there really is no God”.
    “Yes” I said “There is simply no God”.
    The sun was shining in Freedom Valley, the flowers decorating the valley in a colorful blanket, the children were playing and laughing in the field and it was good. Let there be light.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: